zondag 26 oktober 2008

Nesi is ¨ beetje dom¨

Het val op dat het niet zo viel op blog staan over Nesi…
Hmmm…dan zal ik dat goed maken. Nesi is een aparte hond. Het is een echte engels pointer. Pluto van W.D. was getekend volgens deze honden ras. Toen zij jong was had zij precies zelfde beweging en reactie en alles als Pluto. Ik had haar spontaan tegen lijf gelopen bijna 9 jaar gelende toen ik op korte bezoek was bij mij ouders. Zij was van een nest waar de mama is overleden en dus met hand groot gebracht en zij was toen als 6 manden.
Ik val op plek verliefd op haar en moest haar hebben. Super lief en aanhankelijk met mensen en dol op kinderen. Zij luister best goed en kan heel goed naast fits lopen. Nesi is ook enige honden in familie met diploma… Maar slim dat is die niet echt, zij is zelf beetje dom. Zij weit heel goed de weg en waar ik ook in de bos of waar dan ook ben, zij zal mij terug vinden. Dat wel. Zij is namelijk gek op rennen, rennen en nog mals rennen…dus niet altijd in buurt. Zij is heel bang van onweer en van knall(etjes), en nog viel ander zelf meer onschuldig voorwerpen. Wat onze grootste ergernis met haar is het feit dat zij niet altijd even lief is met vreemden honden. In een (hondenuitlaatservice) groep gaat dat zonder elke probleem, ook met eigen honden of honden die zij ken, niets in had. Zij heb zelf paar grote honden vrienden, die zij dol op is. MAAR komen we vreemden hond tegen dan gaat dat mis.
Dan vlieg zij op hem af zonder zelf te kijken wat ander hond voor bedoeling heb…het zit niet uit! Maar het is dan ook in 2 seconde weer afgelopen en dan gaan zij eigen weg. Zij kan gewond niet normale ¨Goede Dag¨ tegen ander hond te zegen… We vinden dat echt heel ereg… Ik roep haar tegenwoordig altijd bij mij en lijn ik haar aan. Zij vind dat denk ik zelf prettig zo. Maar probleem is dat som honden willen nog als bij haar in buurt komen en dat vind zij ook niets. We kan dat echt verdrietig worden. Gek is dat als we gaan wandelen waar juist heel druk is met honden dan geef zij niets om. Ook als zij allen ergs loop ( zij loop waak heel veerweg van ons af) doen zij nikst…of als we hond tegen komen zonder baas ( in Spanje kwam dat heel waak voor met alle hondenzwervers) reageert zij ook niet… Ik weit dat ¨nobody is perfect¨ maar goed het is gewond niet prettig en ook viel mensen kijk ons raar aan … Zij had deze gedrag beginne vertonen naar onze eerste verhuizing in NL toen zij jaar of 3 was…voor te voor was dat de mest sociale hond die ik kon. Zij was dol op honden en spelen met hun! Zij is heel onstabiele en haar gedraagt veranderen met jaren, met situaties… Het is heel jammer en niet echt relax maar onlangs dat willen we Nesi voor geen geld missen!

1 opmerking:

Mieneke zei

Hola Adela,

Kan het zijn dat Nesi jou wil beschermen? Ik ken dat gedrag van Yentl, wanneer zij wegloopt is er niets aan de hand maar is zij samen met mij dan wil zij ook dat gedrag vertonen. Wanner zij in een grote roedel honden sjouwt is er ook niets aan de hand Maar komen wij een hond tegen kan zij dat ook doen, niet altijd maar juist vaak bij teven.

Ik herken dat gedrag wel.

xxx Mieneke